نیم نگاه:

روابط عمومی مجموعه ای از اقدامات و تلاش های آگاهانه ، ‏سنجیده و برنامه ریزی شده به منظور جلب مشارکت عمومی و ‏استقراء و کسب تفاهم متقابل بین یک سازمان و گروه های مورد ‏نظر آن سازمان است ، باید پذیرفت که روابط عمومی دانش، فن، ‏هنر و تخصص است که دارای اصول فلسفی خاصی بوده و از ‏انگیزه بالایی برای خدمتگزاری به مردم و جامعه برخوردار ‏است ، آنچه امروز در روابط عمومی شاهد آن هستیم ضعف در ‏استفاده از تکنیک ها و فنون نیست بلکه کیفیت استفاده از آنهاست ‏ پس شایسته است با بهره گیری از فنون و تکنیک های ‏روابط عمومی بتوانیم نسبت به توسعه بخش هی مختلف که ‏نتیجه داشتن روابط عمومی پویا است تلاش کنیم .‏

ارتباط با رسانه ها

رسانه ها نقش اطلاع رسانی درجامعه را بعهده دارند و این مهم بر عملکرد ‏روابط عمومی و نقش آن در ارتباط با رسانه ها تاکید دارد . هدف از ارتباط ‏با رسانه ها ارسال اخبارو گزارش عملکرد تنها نیست بلکه باید با رسانه ها ‏بگونه ای ارتباط برقرار نمود که این ارتباط دو سویه و بصورت فعال باشد . ‏ارتباط با رسانه می تواند نقطه قوت روابط عمومی ‎ ‎ها باشد.‏

عمده فعالیت :

-          ارسال خبر، گزارش خبری (با تصویر و یا بدون تصویر) ‏

-          برگزاری مصاحبه با رؤسای ادارات و کارشناسان

-          جوابگویی به رسانه ها در مواردی که سوالی مطرح نموده اند ‏

-          برگزاری توربازدید اصحاب رسانه از فعالیت ها و پروژه های شاخص

-          برگزاری جلسات و نشست های کاری با اصحاب رسانه ‏

-          تهیه بریده جراید و بولتن خبری

-          تهیه آرشیو فیلم و صدا از اخبار منعکس شده از صداوسیما

-          تهیه گزارش عملکرد از فعالیتهای بخش ارتباط با رسانه بصورت سه ماهه در قالب ‏گزارش کارفصلی

ارتباطات مردمی

دیدار چهره به چهره همیشه از اساسی ترین ابزار ارتباطات بوده و هست ‏‏.با این نوع ارتباطات بسیاری از مشکلات بصورت آنی مرتفع می شود لذا با ‏توجه به اهمیت موضوع مسئولین روابط عمومی باید برای این مقوله جایگاه ‏ویژه ای در نظر بگیرند .‏

عمده فعالیت :

-          تهیه و تنظیم تقویم ملاقات ، دیدارباکارکنان و اعلام به همه ‏رسانه ها ، همکاران

-          تهیه گزارش از روند اجرای این ملاقات ها بصورت سه ماهه ‏

-          ارزیابی این نشست ها و ملاقات ها با ابزار فرمهای نظرسنجی ‏

-          برنامه ریزی برای نشست های صمیمی همکاران با مدیر بصورت بخش بخش در طی ‏هفته (همه همکاران در طی هرسال 2 نشست با مدیر داشته باشند .)‏

همایش / مراسم / نمایشگاه

یکی از فنون روابط عمومی برای معرفی دستاوردهای بخش خود ‏برگزاری همایش ،مراسم یا نمایشگاه است و مسئول روابط عمومی ‏باید ضمن داشتن تقویم برگزاری اینگونه برنامه ها با استفاده از ‏تکنیک های برگزاری موارد ذکرشده را ارزیابی نماید.‏

عمده فعالیت :

-          تهیه تقویم برگزاری همایش / مراسم / نمایشگاه در شهرستان ‏

-          برنامه ریزی عملیاتی برگزاری نمایشگاه ‏

-          استفاده از امکانات روز در همایش ها،مراسم و نمایشگاهها

انتشارات

یکی دیگر از ابزارهای روابط عمومی برای نشر و اطلاع رسانی برنامه ‏ها فعالیت های انتشارات می باشد. براین اساس روابط عمومی ضمن ‏داشتن هدف از انتشارات ، لازم است تقویم زمان بندی شده ای برای ‏تمامی برنامه ها تهیه و بر اساس آن فعالیت نماید . ضمناً ضروری ‏نیست که حتماً این انتشارات با هزینه گزاف و گران انجام شود بلکه ‏ماهیت و محتوای آن بسیار مهم است .‏

عمده فعالیت :

-          داشتن تقویم فعالیت انتشاراتی درسال ‏

-          پوشش تمام فعالیتهای مدیریت در حوزه انتشارات درقالب ‏بروشوربنر،استند،سی دی،کاتالوگ، پوسترو... ‏

تبلیغات محیطی

فضاسازی محیط اداری همیشه توانسته است دیدگاه مخاطبین سازمان ‏را نسبت به آن سازمان تغییر یا اصلاح نماید .‏

عمده فعالیت :

-          تهیه تقویم آذین بندی ساختمان اداری به مناسبت های مختلف ‏

-          نظارت بر تزئین فضای داخلی و بیرونی ساختمان های اداری

-          نصب پوسترهاوبروشورهاوکاتالوگ های تبلیغاتی درتابلوی اعلانات ‏

-          نصب پلاکارد در محل های اجتماع مردم مثل نمازجمعه و ...‏ )

سمعی و بصری

تهیه اسناد تصویر از فعالیت سازمان بسیار مهم و ضروری است و ‏داشتن آرشیوی از آن در مدیریت ضروری تر ، سمعی بصری چشم و ‏چراغ سازمان برای مخاطب است زیرا تا مخاطب نتواند بصورت ‏تصاویرفعالیت را ببیند قانع نخواهد شد .‏ ‏

عمده فعالیت :

-          داشتن آرشیو فنی از فعالیت های سمعی بصری ‏

-          قابل ارائه بودن این فعالیت در کمترین زمان به مدیریت (بصورت الکترونیکی ‏وحجمی)‏

-          نصب و پخش تصاویر برای همکاران به مناسبت های مختلف و بهره برداری آنها ‏ )

پژوهش و افکار سنجی

مناسب است درروابط عمومی هرکاری بر اساس پژوهش انجام شود و ‏داشتن پژوهش، آن هم بصورت افکارسنجی ضروری است ،علت این امر ‏هم بدست آوردن اطلاعات فوری از روند فعالیتی است که انجام می ‏شود.ضمناً افکارسنجی باید در زمان کوتاه مطالب مفید را در اختیار ‏مدیریت قرار بدهد و اصطلاحاً تحقیق ساندویچی هم ‏ می گویند .‏

عمده فعالیت :

-          داشتن تقویم اجرایی طرح نظرسنجی طی یکسال برای فعالیتهای درون سازمانی یابرون سازمانی ‏

-          داشتن فرم های خام نظرسنجی برای موضوعات خاص و یا طراحی فرم جدید با ‏توجه به شرایط و فرهنگ هر شهرستان و دهستان

-          ‏ - انجام حداقل دو پروژه نظرسنجی با هماهنگی مدیریت طی سال ‏

عضویت در کمیته و مجامع عمومی روابط عمومی

بدلیل وظیفه مندی برای ارتباط درون سازمان از یکسو و ‏برون سازمان از سوی دیگر باید در مجامع و کمیته شهرستان عضو فعال ‏باشد .( البته با نظر مدیریت )‏

عمده فعالیت :

-          حضورفعال ومستمردرکمیته های شهرستانی(کمیته دهه فجر و...)‏

-          ارائه گزارش فعالیت خود در کمیته به مدیریت شهرستان و مدیریت روابط عمومی ‏

-          حضور فعال نشست های روابط عمومی سازمان ‏ ‏

بازدید از پروژه ها / افتتاحیه ها /ملاقات با مسئولین شهرستان

با توجه به اهمیت پروژه ها که از نظر اقتصادی ، اجتماعی و حتی سیاسی ‏می تواند در بافت شهرستان تغییر حاصل نماید و روابط عمومی باید در ‏این موارد ‏‏مطلع باشد . ضروری است روابط عمومی با داشتن اطلاعات کافی ضمن ‏برنامه ریزی برای برگزاری امور فوق الذکر گزارشهای مطلوبی را ‏تهیه و از طریق رسانه ها اطلاع رسانی نماید.‏

عمده فعالیت :

-          حضور مسئول روابط عمومی طی برگزاری این برنامه ها بصورت فعال ‏

-          تهیه خبر و گزارش خبری باتصریح به رسانه های گروهی ملی ومحلی

هماهنگی برای حضور در مراسم های شادی و غم همکاران

یکی از مهمترین موضوعاتی که روابط عمومی ها بدلیل تعدد فعالیت اکثراً ‏آن را به فراموشی می سپارند حضور در مراسم های غم و شادی همکاران ‏است .این موضوع یکی از مهمترین ابزار ارتباطات درون سازمانی است که ‏باید روابط عمومی بصورت برنامه ریزی شده در این امور حاضر و فعال ‏باشد .(اجرای طرح تکریم کارکنان ابلاغ شده است)‏

عمده فعالیت :‏

-          داشتن برنامه برای نحوه حضور همکاران و روابط عمومی در مراسم های شادی و ‏غم همکاران ‏

-          انتشارپیام تبریک یا تسلیت از طرف مدیروکارکنان

-          انعکاس این برنامه در سطح داخلی سازمان با توجه به فرهنگ قومی و محلی هر ‏منطقه ‏

ارتباطات الکترونیکی (‏ICT ‏ )‏

سرعت انتقال اطلاعات واخبار در عرصه کنونی جهان باعث تحولات بزرگی ‏در شکل گیری هر جامعه شده است . روابط عمومی بعنوان محل و مأمن ‏ایجاد ارتباطات برون سازمانی هر نهاد یا مؤسسه باید با استفاده از این ‏شیوه های جدید اطلاع رسانی، ضمن سرعت دادن به فرآیند ارسال اخبار و ‏گزارش ، باعث رشد و ثبات فعالیت های فرهنگ سازمانی که پایه و اساس ‏رشد سازمانی است را فراهم می نماید .‏

عمده فعالیت :

-          داشتن اطلاعات کافی و بهره گیری از فن آوریهای ‏IT

-          ایجاد ارتباط الکترونیکی بصورت مداوم با سازمان ‏

-          ایجاد صندوق پستی الکترونیکی فعال اختصاصی روابط عمومی در هربخش

-          به روزکردن اخبار بخش درسایت سازمان ‏ ‏

پیام کوتاه

‏ ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن همراه یکی از پرجاذبه ترین وسیله ‏ارتباطی بصورت فردی وگروهی است . روابط عمومی ها با استفاده از ‏این ابزار ضمن ارسال پیام های کوتاه فرهنگی ترویجی می توانند ‏سؤالات مخاطبان خود را احصاء نمایند.‏

عمده فعالیت :

-          داشتن لیست تلفن همراه مخاطبان بصورت گروه بندی شده ‏

-          تهیه متون پیام کوتاه برای مناسبت ها و برنامه های هر بخش بر اساس فرهنگ و ‏شرایط اقلیمی هر بخش به تفکیک پیام هر بخش ‏

-          توجه :‏ ارتباط مستمر با روابط عمومی سازمان وسایر روابط عمومی مؤثر ‏ ادارات برای استفاده از تجارب ضروری است.‏

  • لطفا در تنظیمات صفحه گروه های خبری را جهت نمایش انتخاب نمایید.